Neorginalios naudotos automobilių dalys nėra pasirinkimas?
Farmacijos kompanijos Jungtinėse Valstijose jau senokai naudojasi konkurencijos trūkumu. Vaistų gamintojai čia gauna išskirtinę teisę prekiauti savo sukurtu receptiniu vaistu iki 12 metų. Tai jiems leidžia užkelti kainas jokios kitos alternatyvos neturintiems pacientams. Šis verslo modelis yra toks pelningas, jog jį sugalvojo nusikopijuoti ir amerikiečių automobilių gamintojai. Per pastarąjį dešimtmetį šie gamintojai pradėjo vis intensyviau patentuoti pakaitines savo automobilių dalis, pradedant nuo veidrodėlių ir baigiant priekiniais žibintais. Vietoje to, kad prekiautų pigesnėmis šių detalių alternatyvomis, darant taisymus servisai yra priversti naudoti tik patentuotas gamintojų versijas. Vartotojai čia neturi pasirinkimo.
„Reikalavimai, turintys įtakos kainoms ir leidžiantys pirkėjams įsigyti saugius bei ekologiškus automobilius, turi būti elementarūs ir paprasti“, – taip studijos rezultatus pakomentavo Automobilių gamintojų aljanso, vienijančio „didįjį Detroito trejetą“ (koncernus „General Motors“, „Ford“ bei FCA) ir keletą europietiškų kompanijų, prezidentas Mitchas Bainwolas.
Kitaip nei tradiciniai išradimų patentai, dizaino patentai gali būti taikomi tik „dekoratyvinėms“ automobilio dalims. Tačiau leidžiant šio tipo patentui apimti ir tokius komponentus kaip variklio gaubtas ar priekinės grotelės, yra pakišama puiki proga susikurti pelningai antrinės rinkos automobilių dalių monopolijai, tuo pačiu nepaliekant net menkiausio šanso vairuotojui po autoavarijos. Dizaino patentai galioja 14 metų, o tai iš esmės yra vidutinio amerikietiško automobilio gyvenimo trukmė. Iš esmės, tokiu atveju vienintelė pigesnė alternatyva yra originalaus gamintojo naudotos automobilių dalys.
Neorginalios naudotos automobilių dalys, aišku, yra gerokai pigesnės nei gamintojo originalai. Amerikos Draudimo Asociacija nustatė, kad jos vartotojams kiekvienais metais sutaupo apie 2,4 milijardo dolerių. Žinoma, automobilių pramonė toliau teigia, kad originalios dalys yra patikimesnės, bet tyrimai rodo įvairiai. Tiesa, dalis minėtųjų alternatyvių ir originalių detalių atkeliauja iš tų pačių surinkimo linijų ir tiesiog yra pažymimos skirtingomis etiketėmis.
Iš dalies ši patentavimo strategija yra kalta, jog šiuo metu Amerikoje automobilių gamintojai kontroliuoja 73 proc. pakaitinių dalių rinkos. Vienu metu tie patys gamintojai, naudodamiesi JAV autorinių teisių įstatymu, netgi bandė uždrausti automobilių savininkams modifikuoti savo pačių automobilius.